Betrokkenheid

Het voetballen bij een sportvereniging zoals De Zwaluw kan enorm leuk zijn voor een kind. Hier leren kinderen sporten met leeftijdgenoten onder begeleiding van volwassenen. Het is vaak ook een kans voor kinderen om hun contacten uit te breiden en te oefenen met sociale vaardigheden. Sporten kan leuk zijn voor kinderen en een bron van trots en vreugde voor heel wat ouders, maar belangrijk blijft dat kinderen sporten voor hun eigen plezier.

Betrokkenheid
Als ouder kan je een actieve en positieve rol spelen wanneer je kind voetbalt bij een club. Je kunt je kind helpen en stimuleren om regelmatig en op tijd aanwezig te zijn bij de trainingen en wedstrijden. Zo leer je je kind een betrouwbaar lid van het team te zijn. Door interesse te tonen, bijvoorbeeld door regelmatig mee naar wedstrijden te gaan, weet je waar je kind mee bezig is en hoe je kind gecoacht wordt. Door de betrokkenheid van de ouder kan de interesse van het kind voor het voetballen doen toenemen.

Stimuleren
Het is voor ouders leuk om hun kind bezig te zien tijdens een wedstrijd. Dit zijn de momenten bij uitstek waarop je als ouder je kind kan stimuleren en aanmoedigen. Kijk hier bij goed naar wat je kind goed doet. Vergelijk zijn/haar prestaties en inspanningen met vorige inspanningen en niet met die van andere kinderen. Prijs je kind na de wedstrijd of training, wat de uitslag ook was, voor iets wat het goed heeft gedaan en zeg ook iets positiefs over het team en de eventuele tegenstanders. Vraag je kind hoe hij/zij de wedstrijd of training vond. Het is belangrijk voor een kind gecomplimenteerd te worden maar ook getroost te worden.

Lichaamstaal
Vraagt je kind om ideeën over hoe hij zijn prestaties kan verbeteren, geef dan één of twee positieve suggesties, daarvan zal je kind meer leren dan van een waslijst aan fouten. Als ouder kun je je kind helpen te leren omgaan met winnen en verliezen. Lichaamstaal vervangt veel woorden: Het is niet wat je zegt, maar hoe je het zegt.